29.1.10

Kisah Si Ngeng 03

salam.


#################################################


Pada suatu malam yang sepoi-sepoi bahasa Inggeris, Si Ngeng dan rakan sekatilannya telah keluar dari tempat kurungan pembelajaran mereka untuk meminta sedekah dari sebuah robot.

"Kita nak minta sedekah dimana ni, Ngeng?" soal Si Rambut Ketak.
Lalu Si Ngeng pun menjawab, "Aku tak kesah."
"Kita nak ke Kg. Raja atau Kuala Besut?"
"Ikut engkau lah, But."
"Kita ke Kg. Raja dulu. Kalau line tak okey kita pergi di Kuala Besut plak."
"Beres!" balas aku.

Sesampai di tempat meminta sedekah di Kg. Raja. Si Ngeng terus mendapatkan robot pemberi sedekah untuk menuntut sedekah yang sudah lama tertunggak.

Di hadapan Si Ngeng terdapat dua orang lagi peminta sedekah. Seorang sedang berbicara sama itu Robot dan seorang lagi sedang menunggu giliran sama seperti Si Ngeng.

Muka yang pertama tadi kelihatan kehampaan. Beliau berlalu sambil berbahasa yang tidak jelas kebiasan pada telinga Si Ngeng. Yang kedua mencuba nasib pula. Beliau berlalu begitu sahaja. Si Ngeng semakin berdebar. Takut-takut kalau permintaannya pada Robat tak diperkenankan.

Seperti biasa, Si Ngeng menunjukkan kad indentiti kepada Si Robot. Namun malang sekali kad Si Ngeng telah ditelan dan dimakan oleh Si Robot tersebut. Si Ngeng naik berang tapi tak terlalu buas menumbuk-numbuk permukaan Si Robot tersebut.

Si Ngeng berlalu dengan sumpah seranah serta jampi serampah supaya Si Robot tersebut mampus cepat-cepat. Selalu sangat sakit kebelakangan ini.

#################################################

wassalam.





0 comments:

Blog Widget by LinkWithin