28.5.10

[TOPIK] Bagaimana Aku Menjana Idea Berblog.

Salam.
gambar ikhsan dari Mr. Google

Ada sihatkah anda pada hari Jumaat yang penuh barakah ini? Kalau sihat, alhamdulillah. Semoga semuanya baik-baik sahaja okey. 

Aku seperti biasalah masih bertapa di kawasan persisiran pantai timur ini. Insya Allah awal bulan Jun ini aku akan pulang ke desa tercinta. Heh.

Baiklah kali ini aku mahu berkongsi bagaimana aku menjana idea yang tidak kreatif takkala menaip blog picisan ini. Jika anda ada baca di mana-mana artikel blog lain, mungkin artikel ini juga lebih kurang sama sahaja dengan mereka. Tapi itu cara mereka dan ini cara aku. Hehe.
Okey, berikut beberapa sebab dan kemungkinan aku akan menjadi tidak kreatif ketika menaip sesuatu entry. Hehe.

1) Blogwalking
Ini paling selalu. Ilham akan datang bila aku ber blogwalking ke sana ke mari. Idea-idea atau isi kandungan sesebuah entry blogger lain aku cantum-cantumkan untuk menjadikan sebuah entry lain mengguna kemahiran KBKK yang aku ada. Ahaha.

2) Peristiwa/Aktiviti/Pengalaman
Orang kata pengalaman banyak mengajar kita. Pengalaman juga adalah guru terbaik. Jadi dari peristiwa/aktiviti/pengalaman yang aku lalui itu aku cuba sedaya upaya mengolahnya untuk menjadikannya sebuah entry yang mungkin akan anda semua boleh jadikannya sebagai pengajaran. Macam baik-baik saja aku ini kan?

3) Kuliah/Tutorial/Subjek Pelajaran
Ini juga boleh dijadikan entry yang paling bagus. Tapi aku jarang-jarang mendapat ilham tentang topik yang diajar oleh lecture aku. Ahaha. Yang aku dapat ketika kuliah adalah mengantuk. Tapi kalau lecture tu start lari topik memang aku segar. Sebab kadang-kadang cerita dia orang itu akan aku jadikan bahan dalam penulisan aku. Hehe.

4) Isu Semasa
Walaupun aku jarang sangat membaca surat khabar mahupun menonton berita, tapi sentiasa peka dengan perkembangan semasa. Bukan jadi pekak okey. Lebih baik ambil tahu sedikit dari tidak tahu langsung. Kalau anda semua tidak ambil peduli langsung tentang perkembangan semasa, lebih baik ganti tempat katak yang di bawah tempurung tu.

5) Lagu/Gambar
Kalau anda perasan entry aku juga ada berunsurkan gambar atau lagu semata-mata kan? Itu bermakna aku tidak mempunyai idea yang tidak kreatif untuk di kongsikan bersama anda semua. Tapi kadang-kadang entri sebegitu tinggi viewernya berbanding entry aku yang agak serius. Hehe.

Aku rasa takat itu saja. Kalau anda ada cara tersendiri bolehlah kongsikan bersama. Sharing is sexy caring. Hehe.

|| kadang-kadang tengah mandi atau buang air pun boleh terpacul idea. hehe


Sekian, wassalam

10 comments:

jaya jr said...

haha,aku da terase kering idea skang ni..
berjalan banyak..
tp idea x masukk..
adoyai

ijai said...

tgh buang air dpt idea..betul2 time tu paling tenang dan melegakan,,so idea senang nk dtg..ahahah

zikeryhassan said...

haha. memang terbaek la kan :)

zikeryhassan said...

kau boleh cuba cara laen. laen org laen cara bro. ikut keselesaan masing-masing la

qist said...

hik..ayat last memang cannot go..
tp, ade gak ar betollnye..

zikeryhassan said...

mesti kamu selalu begitu gak kn? hehe.

qist said...

hahakk..mane ade.mane ade..
(buat muke tak bersalahh)

hans said...

apa ko taip diatas tu betul
itulah cara2 aku dapat idea

zikeryhassan said...

tak mahu mengaku plak.

zikeryhassan said...

yang dlm toilet tu ke? ahaha.

Blog Widget by LinkWithin