26.2.11

Minat

Assalamualaikum.


hidup tak selalunya indah

Fotografi. Muzik. Blogging. Sastera. Itu sebahagian dari hidup aku. Sebahagian dari minat aku. Usah pertikaikan, sebab itu adalah hak aku. Segala nasihat membina aku terima. Nasihat yang negatif aku jadikan pembakar semangat untuk aku terus melangkah.

Walaupun aku takde DSLR, tu bukan penghalang aku untuk berkarya melalui gambar. Kalau guna gadget canggih tapi tak menarik buat apa kan? Aku dalam proses mengumpul wang untuk memiliki DSLR. Namun, aku hanya seorang pelajar, masih mempunyai komitmen yang lebih penting terhadap pelaburan untuk pembelajaran. Jadi aku harus utamakan yang lebih penting.

Aku juga bukan pemain muzik. Bukan juga pelontar vokal yang hebat. Namun, aku suka untuk menghargai muzik. Biarpun orang tidak sebulu dengan apa yang aku suka tentang muzik kerana kita semua berbeza. 

Biarpun blog aku hanya dipinggiran. Namun, aku berpuas hati dengan apa yang aku telah capai. Bukan tidak pernah dimaki hamun, namun itu aku jadikan pengajaran serta pembelajaran. Aku tak pernah paksa orang untuk suka blog aku. Tapi aku tetap berterima kasih kepada yang menyukai blog picisan ni.

Aku memang suka bermadah. Tapi aku bukanlah buaya darat yang suka mempermainkan hati orang lain. Jangan menjatuhkan hukum dengan begitu mudah sekiranya anda hanya nampak sebahagian dari sisi kehidupan aku.

Kesimpulannya, perbezaan setiap individu dalam dunia ni yang menjadikan kehidupan kita lebih mencabar, berpengajaran dan menarik. Just chill dan you will love the way you are.


Sekian, wassalam.

23.2.11

Kamu Ada, Kamu Dekat

Assalamualaikum.


 ada sesiapa sudi hadiahkan aku rumah macam ni?



Biarpun jauh berbatu,
Kamu selalu dekat,
Biarpun jauh di mata
Kamu selalu ada,

Walapun jarang berkhabar,
Kamu tetap dekat,
Walaupun jarang bersua,
Kamu tetap ada.

Dekat di hati ku,
Ada dalam doa ku.





|| malam esok mahu pulang ke kampung. walaupun singkat akan aku manfaatkan sebaik mungkin untuk melepaskan rindu yang berbuku ini :)


Sekian, wassalam

I LOVE YOU

Assalamualaikum.


Jangan  tanya kenapa aku tak update blog lately. Bukan malas, tapi aku sibuk untuk menyiapkan BAJU aku. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Nanti da siap aku tunjuk kat korang semua la ea.

Btw, hujung minggu hari tu aku sempat tolong kawan aku shoot gambar mereka. Gedik sangat mereka bila depan kamera. Untuk cerita lanjut korang boleh terjah SINI dan juga SITU. hehe.


lain-lain gambar klik SINI atau boleh tengok kat FB aku.


Lastly, aku sayang korang semua kerana sudi menyokong aku dan melawat blog picisan aku ni. Tak lupa juga kepada yang follow blog hampeh ni, terima kasih daun keladi, esok-esok datang lagi. Terima kasih anda semua!





Sekian, wassalam.

19.2.11

Winamp Playlist

Assalamualaikum.

Sekarang jam menunjukan jam 4.10 pagi. Aku masih belum tidur lagi. Ni adalah kerana aku terlebih tidur di siang hari plus esok cuti. Yeay!

music is art. art is life.


Sepanjang aku duduk, baring menghadap lappy ni sambil-sambil dengar lagu-lagu di winamp player ni. Aku syak sudah beberapa kali lagu yang sama telah berputar. Walaupun jumlah lagu hampir mencecah 2k, tapi kebarangkalian untuk sesuatu lagu tu berulang amatlah tinggi. Jadi aku sudah bosan.

Korang ada lagu-lagu terbaru yang boleh aku layan. Pape je la lagu yang korang rasa best dan korang rasa aku belum pernah dengar serta wujud dalam playlist aku sila nyatakan okey. Tapi sila pastikan lagu tu bukan lagu hindi, metal etc.

Aku harap korang sudi membantu aku.



Sekian, wassalam.

18.2.11

Ku Lihat

Assalamualaikum.






Ku lihat bintang,
Ada sinarnya,
Ku lihat kamu,
Ada kasihnya,

Ku lihat bulan,
Penuh cahayanya,
Ku lihat kamu,
Penuh sayangnya,

Ku lihat flora,
Berseri rupanya,
Ku lihat kamu,
Beri wajahnya,

Semoga kita kekal bersama...






|| kamu, Si Comot :)




Sekian, wassalam.

17.2.11

Berbeza

Assalamualaikum.





Lain orang lain citarasa, lain orang lain rasa.


Jadi, hormatlah setiap pandangan, peribadi orang lain jika kita mahu pandangan serta peribadi kita dihormati.




|| mood blogging terbang melayang sudah. serabut betol!


Sekian, wassalam.

16.2.11

Pelayar Rindu

Assalamualaikum.




Melodi unggas bergema
Temani sunyi malam
Melodi hati berirama
Temani rindu kesorangan

Kejauhan itu derita
Pengukuh sebuah ikatan
Kerinduan itu bahagia
Pengukuh sebuah jalinan

Sengketa tak lekang
Lidah jua tergigit
Kemesraan tak hilang
Likat jua kasih

Biarpun jauh merantau
Tetap hatiku di sini
Jauh mana pun belayar
Hatiku kau punya





Sekian, wassalam.

15.2.11

Antara Kuman Dan Gajah

Assalamualaikum.



Kuman seberang laut nampak, tapi gajah di depan mana langsung tak nampak. Begitulah lumrah seorang manusia. Aku juga tak terkecuali. Sekadar muhasabah diri disamping ingat-mengingati antara satu sama lain. Percaya atau tidak, seburuk mana seseorang itu di pandangan mata kita. Seburuk itu jugalah pandangan orang terhadap kita. Janganlah minta orang lain memuji andai diri selalu mengeji orang lain. Bila dikeji tahu pula melatah. 

Aku tahu aku tak layak memberi nasihat lebih-lebih, kerana aku juga tidak sempurna. Apalah salahnya andai teguran atau kritikan yang diberika kita ambil untuk muhasabah diri sendiri. Tapi, apabila menugur gunalah bahasa yang sopan agar teguran itu sampai dan tidak menyakitkan hati pihak lain.

Kesimpulannya, jadikanlah setiap kritikan itu sebagai motivasi positif untuk kita memperbetulkan yang mana salah. Kepada yang menegur, bila sudah menegur orang lain secara automatik anda menegur kesilapan diri sendiri juga. Pihak yang memerhati, janganlah pula menambah maraknya api. Kelak anda juga yang terkena apinya. 



Bersempena hari mulia ini, sama-samalah kita menghayati perjuangan serta kepayahan junjungan besar kita, Nabi Muhammad S.A.W menyebarkan serta mempertahankan kedaulatan agama Islam. Semoga kita terus bersatu sebagai satu ummah dan teguh imannya sebagai seorang hamba-Nya. 



Salam Maulidur Rasul.



Sekian, wassalam.


14.2.11

Surat Untuk Sahabat

Assalamualaikum.



Our friendship never end. Thanks for being such a good friend. Walaupun tak pernah jumpa lagi, aku tahu korang semua memang terbaik. Insya Allah, andai ada jodoh, kita akan berjumpa juga.

Buat Syed Hakim, jangan marah dengan perangai aku, Niq Afnan, Ahmad Jer okey. Kami saja je nak manja-manja dengan kau. Haha. gay sungguh ayat tu. Seronok melayan korang semua, lagi-lagi yang selalu melayan kesengalan aku yang terduga kadang-kadang.

Buat Nur Fatin Aliyya yang bakal fly pada 15 haribulan ni ke NZ. Jaga diri molek deh. Sampai sana jangan lupa kat aku dan blogger-blogger lain okey. Jangan lupa update entri best-best bila kat sana tau. 

Kat sini aku juga nak ambil kesempatan untuk meminta maaf kepada anda, kau, kamu, awak, korang dan semua yang membaca andai aku ada terbuat salah. Sesungguh yang buruk itu datang dari aku sendiri dan yang baik tu dari Allah Taala jua.



Okey. Sekian, wassalam.


13.2.11

Bukan Kerana Nama

Assalamualaikum.





Aku masih tidak faham dengan segelintir manusia yang menganggap menulis blog hanya mahu mengejar kemahsyuran, nama dan wang ringgit. Adakah mereka yang di luar sana tahu betapa susahnya untuk membuat sesuati entri yang berkualiti dan mampu untuk menarik pembaca, terutama yang tiada blog. Aku juga masih tidak faham, kenapa masih ada yang cuba menjatuhkan antara satu sama lain?

Bagi yang mempunyai blog, terutama anda yang suka memplagiat hasil penulisan orang lain tanpa kredit, tidakkah anda berasa bersalah? Aku berkata sebegini bukan apa, aku hanya ingin mengingatkan diri aku sendiri juga. Jikalau kita menulis blog kerana mahu cepat popular, tiada kenikmatan yang akan kita perolehi. Jikalau ada suka begitu, silakanlah kerana aku menulis bukan kerana nama.

Bagi yang mengomen, janganlah gemar mencari kesalahan orang lain. Jika betul seseorang itu bersalah, tegurlah dengan cara yang paling berhemah. Apa bila sudah memecahkan tingkat rumah orang, janganlah pula bersembunyi di sebalik lalang semak samun. Janganlah cuba untuk mencetus kontroversi dan mencari publisiti murah. Jika anda gemar begitu, teruskanlah kerana aku menulis bukan kerana nama.

Jadi, letakkan usaha semampu anda untuk menghasilkan entri yang menarik dan berkesan. Jadilah pembaca yang boleh berfikir dengan waras. Jadilah penulis yang mempunyai keikhlasan ketika menulis. Insya Allah everything will be okey and fun. Jika anda begitu, baguslah kerana kita menulis bukan kerana nama.

Aku rasa itu saja. Jika ada sebarang kekhilafan aku ingin meminta maaf. Jika ada terlanjur kata aku ingin memohom ampun. 


Sekian, wassalam.



11.2.11

Hikayat Cinta

Assalamualaikum.


Sendirian aku,
Mencari bayangan kamu,
Berkurun lamanya aku menanti,
Bagai inginkan bulan jatuh ke riba.

Sendirian aku,
Menunggu kehadiran kamu,
Berkurun lamanya aku menanti,
Bagai inginkan pelangi bewarna indah.

Sendirian aku,
Mencari dan menunggu kamu,
Biarpun jauh jangka masa itu,
Bagai inginkan seagung cinta hikayat.

Tetap aku sendirian tanpa kamu





Sekian, wassalam.

8.2.11

Ketuk Ketuk

Assalamualaikum.

Hai! Jejaka kacak. Hello! Gadis cantik. Bagaimana hari Isnin anda? Esok sudah Selasa. Hope everything will be fine tomorrow :)

First of all, aku mahu minta maaf andai blog picisan ni terbiar tanpa sebarang update. Kesibukan melanda buat tempoh masa yang aku sendiri tidak tahu bila ia akan berakhir. Banyak kerja yang perlu aku selesaikan terlebih dahulu sebelum melunaskan tanggungjawab aku sebagai seorang blogger picisan.

tataplah gambar ketiadakesihatan aku


Anti body aku sekarang sedang bertarung melawan virus-virus yang menyerang tubuh sasa aku. Lagi pun tiada idea yang terjana selepas aku kembali dari bercuti seminggu yang lalu.

Okeylah, aku mahu merehatkan diri ini dulu. Esok ada Unit Beruniform dan juga subjek "ketuk-ketuk". Jadi aku kena menambah kuasa dalam diri ni dulu.


|| terima kasih kepada yang sudi follow blog aku yang tak seberapa ni :)

Sekian, wassalam.

6.2.11

[MP3] Angkubah - Taxi

Assalamualaikum.

Kali ni aku nak ajak korang layan first single Juara Twisties Bingit 2010, iaitu Taxi dengan lagu yang bertajuk Angkubah.






Detik dan waktu
Meninggalkan kita
Agitasi jiwa masih melanda
Beri daku
Sedikit waktu

Sebelum ku terima cintamu
Pastikan ku cerminkan jiwaku
Untuk aku
Cinta kamu

Menanti angkubah selimut diriku
Itulah harapan paling kau puja
Hati kamu
Bimasakti

Dalam cinta hapuskanlah
Sisa cinta dalam jiwa
Agar bisa ku bercinta

Dalam cinta lenyapkanlah
Sisa cinta dalam jiwa
Agar bisa ku mencintainya



Untuk mendownload lagu ni, KLIK SINI


Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, maksud perkataan :
1) Angkubah - sesuatu faktor (unsur, ciri, angka, dsb) yang tidak tetap (boleh berubah), variabel.
2) Agitasi - hasutan (supaya memberontak dll)
3) Bimasakti - jaluran cahaya malap yang terentang di langit pada waktu malam yang terdiri daripada jutaan bintang, dsb.



Sekian, wassalam.


5.2.11

Personal Taste

Assalamualaikum.


Selamat Menyambut Tahun Baru Cina. 

Sori sebab menyepi beberapa hari ni. Internet kat rumah ni buat hal pula. Geram aku di buatnya. Sebab tu lah blog ni tak terupdate dan jejak korang semua tidak dibalas. But now, internet sudah kembali okey. Jejak korang pun semua aku dah balas. Alhamdulillah.

kanak-kanak yang join memang talented habis

Sepanjang ketiadaan internet aku melayan segala cerita yang macam best yang ada kat tv. Aku gemar melayan astro channel 711. Sebab hampir kesemua cerita yang dorang tayang aku minat. Dari Glee ke Australia Junior Master Chef pun aku layan. 


sweet je tengok dorang

Selain tu, aku juga telah memperuntukkan hampir sepanjang malam utk melayan drama korea. Personal Taste. Best kot. Tambahan heroin yang cun lagi comel. Gara-gara melayan cerita tu juga la aku tak buat segala assignment yang aku bawa balik sebelum cuti hari tu. 

Okeylah. Setakat tu je yang aku boleh update. Aku nak packing barang-barang jap sebelum masuk tidur. Duduk melayan korea punya pasal satu kerja pun tak jalan. Doakan aku selamat sampai ke IPG tercinta okey. 

Sayang korang ketat-ketat. Ahakz3.


Sekian, wassalam.

2.2.11

Keywords For Last Month

Assalamualaikum.


Bagaimana hari pertama anda di bulan kedua 2011 ni? Its February dude. Sekejap je masa berlalu kan kak? hehe.

Ini adalah entri yang agak boring bagi sesetengah insan yang hidupnya sentiasa bosan. Jom tengok keyword yang blog aku terima sepanjang bulan Januari lalu.


Kalau anda dapat perhatikan keyword "projek kayu" paling  tinggi sekali berbanding keywords yang lain. Hal ini adalah kerana pada semester ini pelajar-pelajar PISMP ambilan Januari 2011y ang mengambil kursus Reka Bentuk dan Teknologi mempelajari subjek yang berkaitan iaitu Teknologi Bahan dan Pembuatan yang memerlukan mereka membuat kerja kayu. Kepada adik-adik junior RBT, selamat memerah otak untuk mengeluarkan idea bagi mereka bentuk projek anda.

Yang pasal angpau tu, aku tak sure apa sebabnya. Mungkin mereka nak hias rumah mereka dengan origami ikan tu kot. Hehe.


|| Happy Chinese New Year to all Malaysian :)


Sekian, wassalam.

1.2.11

Giveaway eqbalzack "SEDUT KASI ABES!"

Assalamualaikum.


Mari kita bercerita okey. Ini adalah kesinambungan dari Kisah Si Ngeng. Tapi kali ini versi Giveaway eqbalzack "SEDUT KASI ABES!" punya. Hehe.

*****************


Alkisah bermula apabila Si Ngeng dan sahabat-sahabatnya di tempat letak kereta. Mereka berempat menghampiri sebuah kereta yang kecil dari luar, tapi besar di dalam. Sesudah pintu kereta dibuka.

"Ngeng! Awat kotoq sangat kereta hang ni. Eeee, aku bukan boleh kotoq-kotoq ni." pekik Si Papan.

"Ala, chill la bro. Macam kau tak biasa kotor-kotor ni. Yang buat kotor-kotor ni pun kau la, tahu tak?" balas Si Ngeng.

Si Cerah dan Si Rambut hanya gelak je. Si Papan pula masam mencuka bila di marah oleh Si Ngeng. Dalam kalangan mereka ini, Si Ngeng la yang paling tegas dan garang.

"Sudah-sudah. Rambut, tolong ambilkan high power car vacumm kat bonet belakang." arah Si Ngeng kepada Si Rambut.

Maka bergegas la Si Rambut mengambil vacumm tersebut. Lalu dihulur ke Si Ngeng

"Kau Papan tak buat muka seposen sangat." tambah Si Ngeng sebelum memulakan proses pembersihan kereta miliknya.

Si Cerah dan Si Rambut hanya mampu tersenyum. Si Papan memandang Si Cerah dan Si Rambut dengan pandangan yang tak puas hati. Lalu di cubit mereka berdua.

"Argh! Sakitlah" jerit Si Rambut dan Si Cerah.

"Ish! Apa je la korang ni. Cerah kau bukak dashboard dan ambil glade car gel country garden lepas tu pasang. Biar wangi sikit kereta aku ni" arah Si Ngeng.

Si Papan memberi senyuman sinis kepada Si Rambut dan Si Cerah.

"Rambut, kau je la yang bawak kereta hari ni. Mata aku pedih la terkena habuk tadi. Kau Papan tolong buang habuk-habuk dan kotoran kat vacumm ni kat tong sampah sana. Cerah pastu letak non slip dashboard tu elok-elok ok." arah Si Ngeng lagi.

Maka berlarilah Si Papan terkedek-kedek seperti itik pulang petang untuk membersihkan vacumm tersebut.

"Sudah-sudah. Masuk kereta cepat. Perut aku dah lapau da ni." jerit Si Rambut.

Maka, masing-masing masuklah ke dalam kereta untuk menuju ke kedai Simpang Empat. Sepanjang perjalan tersebut, mereka hanya berdiam sahaja menikmati haruman yang baru dipasang sebentar tadi.

*****************



Entri kali ini adalah berkaitan GA yang di anjurkan oleh Abg Eqbalzack

Agak-agak korang kreatif ke cerita aku ni atau sekadar penyedut hampasgas hampeh? Lantaklah apa yang korang nak cakap. Hanya Abg Eqbalzack yang menilai dan tentukan. Kepada sesiapa yang mahu join GA ni boleh la terjah secara gelojoh ke blog Abg Eqbalzack okey.

Before leaving, i wanna tag Hakim



|| Semua watak di atas adalah rekaan semata-mata. Tiada kena mengena dengan yang hidup mahupun yang telah meninggal dunia.


Sekian, wassalam.

Header Design

Assalamualaikum.

Apa khabar jejaka kacak di sana? Apa macam gadis gedik di situ? Hehe.


Aku ingin mengutarakan persoalan kepada korang semua. Aku sudah lama fikir pasal benda ni. Before that, aku mahu kongsi dengan korang beberapa gambar kat bawah ni.






Dah tengok header-header kat atas ni? So apa pendapat korang? FYI, header kat atas tu adalah hasil kerja aku. Aku sebenarnya dah lama nak buat side income dengan ambil upah buat header. Apa pendapat korang? Agak-agak ada tak yang nak hire aku as header designer blog blogger kat luar sana tu.

Buat masa ni aku just nak mintak pendapat je dulu. Pape hal aku akan inform kat korang kemudian. Jangan segan untuk drop pandangan, kritikan ataupun penambahbaikan untuk aku okey. Komen-komen korang sangatlah di alu-alukan.




Sekian, wassalam.


Blog Widget by LinkWithin