25.11.10

Kita Tidak Sempurna

Salam.




Diam tak diam sudah dua tahun lebih aku membuka blog ini. Ingat lagi mula-mula dulu, blog ini tak ada siapa pun tahu kewujudannya. Sampailah hari ini, mungkin ramai yang mula kenali dengan blog ini. Sepanjang dua tahun lebih berblog, banyak yang aku perhatikan.

Aku suka suasan berblog dulu, sebab aman saja. Tak banyak perselisihan faham, pergaduhan dan sebagainya. Kalau korang menulis pun, takde la stalker yang berniat jahat nak memaki korang tak tentu pasal. Tapi tengok saja lah sekarang, ramai sudah maju dalam bidang IT, jadi semakin ramai yang cuba buat onar dalam berblog ni.

Pelbagai kontroversi yang timbul sekarang ni. Dari isu yang sekecil-kecil kuman, kebesar-besar gajah. Ada saja yang tidak kena. Jadi sebab itu lah, bila mahu berblog perlu berhati-hati. Jangan terlalu mendedahkan diri anda terhadap ancaman-ancaman yang anda sendiri tidak pasti. Memang berblog ini berisiko, jadi pandai-pandai jaga diri anda ketika berblog.

Hormat-menghormati serta budi bahasa penting untuk menjaga keharmonian institusi blog negara kita. Jangan kerana nila setitik, rosak susu sebelanga pula. Perkara yang terjadi kita jadikan ikhtibar serta garis panduan untuk kita lebih berhati-hati.

Dalam masa dua tahun lebih ini lah aku cuba untuk melupakan yang lama dalam hidup aku. Melalui pengalaman lepas jugalah aku belajar untuk lebih berhati-hati dalam semua perkara. Lagi-lagi dalam perhubungan. Biarlah aku yang beralah dan biarlah aku yang terluka, dari aku terus menahan kesakitan kemudian hari. Itu adalah pendirian aku.

Aku memang cukup pantang apa bila ditipu bulat-bulat mahupun petak-petak. Lebih baik berterus terang. Aku lagi senang begitu. Walaupun hakikat yang harus aku hadapi pahit. Aku bersyukur kerana sandiwara manusia seperti ini aku dapat tahu sebelum mereka terus-terusan memperbodohkan aku. Sama ada dari pihak lain ataupun mereka sendiri yang kantoikan diri mereka.

Konklusinya, berfikir sebelum melakukan sesuatu perkara agar kelak tidak memudaratkan diri kita. Walaupun kebenaran itu selalunya pahit untuk ditelan, namun itulah yang terbaik buat kita. Semoga kita sentiasa ditunjukkan yang terbaik dari-Nya kerana kita bukan sempurna. Insya Allah.




||sori terbebel panjang plak. hehe.


Sekian, wassalam.

11 comments:

Aisyah Kay said...

rihinduuuuuuuuu ! :)

Sylangster Pressure said...

bebelan ko x cukop pnjg g..keh3..
anyway, be strong!

Mohamad Izwan said...

kadang2 terlalu mengejar trafik dan duit buat membuatkan blogging itu menjelekkan..
berblogging dari hati lebih menyenangkan..

.alie. said...

bebel panjang u adalah bebel pendek i.
heeee....


hati-hati di lorong belog ini.bahaya dimana-mana saja.

zikeryhassan said...

@Aisyah Kay ; da lepas rindukan tadi?

@Sylangster Pressure ; sebab kau bebel dua kali ganda dari yg aku punya kan?

@Mohamad Izwan ; kalau semua orang begitu alangkah indahnya :)

@.alie. ; u bebel lagi panjang kan? thnx kerana mengingatkan

Melati said...

i pulak baru berblog =))

zikeryhassan said...

@Melati ; semoga sukses okey

khairul farhan said...

Don't make decisions when you are angry. And don't make promises when you are happy. You will ruin everything.

zikeryhassan said...

khairul farhan ; okey. thnx bro

Fatin Aliyya said...

tawu takper...aku pun suka suasana yg aman damai tennag, sbb blogging tmpt nk share something bukn cr psl nk everything.thnx zik spnjg aku berblogging kau kamceng ngan aku.haha.:P

so, happy blogging :P

zikeryhassan said...

@yaya ; no hal beb. benda kecik je tu

Blog Widget by LinkWithin