10.6.09

akibat kurang tidur

kepala aku pening sangat sekarang ini. inilah akibatnya kalau kurang tidur. cuti-cuti begini aku selalu tidur lewat. bukan buat apa pun. sibuk online. chatting sini sana. kekadang sampai kesuboh. masalah betul aku ini. inilah akibat terlalu taksub sebab internet connection wujud. haha. iyelah kalau di asrama mungkin susah untuk aku berbuat begitu. semua itu disebabkan oleh lambakkan tugasan. almaklumlah pelajar IPGM katanya. kalau online pun hanya untuk mencari bahan. myspace atau segala macam lagi aku buka hanya untuk melihat dan membalas komen yang masuk. kemudian aku berlalu begitu sahaja. aku kan jenis buat assignment last minute. so, kenalah bagi fokus untuk satu malam itu. by the way, untuk entri kali ini aku nak share akibat tak cukup tidur.

maybe ada sesetengah dari kita kata, bahawa jika seseorang itu tidak cukup tidur berat badannya akan merudum atau susut. tapi ada satu kajian yang telah dijalankan di Universiti Pennsylvannia, prestasi seseorang yang tidur hanya 4 hingga 6 jam adalah lambat berbanding mereka yang tidur cukup dan berkualiti selama 8 jam. ini adalah kerana, orang dewasa memerlukan tidur yang cukup iaitu selama 8 jam.

kekurangan tidur juga boleh menyebabkan beberapa permasalahan :

1) obesiti - tidur memainkan peranan dalam kemampuan tubuh mengeluarkan neurohormon kerana ketika pengeluaran hormon menurun,kemungkinan menambahan berat badan akan meningkat.

2) tekanan darah - tekanan darah secara alami akan menurun semasa tidur. namun akibat kekurangan tidur dapat memicu hipertensidan masalah kardiovaskular.

3) diabetis - kemampuan tubuh menggunakan insulin akan terganggu akibat kekurangan tidur sehingga menyebabkan diabetis.


menurut National Sleep Foundation, dalam sebuah kajian pada tahun 2002 di Amerika menemukan sebanyak 47 jutaorang dewasa tidak mendapatkan jumlah minimum tidur yang mereka perlukan setiap malam. jadi jangan kita perlekehkan waktu tidur kita okey. aturlah perjalanan hidup kita agar kita sentiasa mendapat istirehat yang secukupnya. haha.


ini sekadar perkongsian ilmu aku kepada korang semua. harap lepas ini aku akan dapat tidur yang cukup selama 8 jam. jadi kalau aku tidur itu korang senyap senyap sudah. sebab kita perlukan tidur yang cukup iaitu selama 8 jam. haha. ini serius okey bukan main main punya.

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin